FAIL (the browser should render some flash content, not this).
Iensairaudet
Ien- eli kiinnityskudossairauksilla tarkoitetaan hampaid
en kiinnityskudosten ja sen osien eriasteisia tulehdus- ja muita sairauksia. Iensairaudet ovat reikiintymistä pahempi uhka hampaille.

Kiinnityskudossairauksien ensiaste on ientulehdus eli gingiviitti. Sen aiheuttaa hampaan pinnalle kerääntynyt bakteerikerros eli plakki. Tulehtunut ien siis vuotaa herkästi verta ja on usein pahanhajuinen. Jos bakteerikerrosta ei poisteta se kovettuu syljen kalkkisuolojen vaikutuksesta.
Näin syntyy hammaskiveä jota ei saada enää harjalla irtoamaan. Hoitamaton ientulehdus johtaa syventyneiden ientaskujen syntymiseen ja luukatoon hampaan ympärillä sekä edelleen hampaan liikkuvuuden lisääntymiseen ja lopulta hampaan irtoamiseen. Ientulehdus ja hampaiden kiinnitystä leukaluuhun tuhoava parodontiitti, ovat yleisiä kaikenikäisten keskuudessa.

Parodontiitti kehittyy tavallisesti hyvin vähäisin oirein, ja
potilaan voi olla vaikea huomata, että jotain on vialla. Se todetaan usein vasta, kun vauriot ovat laajat ja hoidon onnistuminen epävarmaa. Määräaikaisissa hammaslääkärintarkastuksissa on tärkeää tunnistaa iensairauksien varhaiset merkit ja aloittaa hoito ajoissa, koska menetettyä kiinnitystä ei enää saada takaisin.

Parodontiitti saadaan yleensä hyvin hallintaan hammaslääkärin tekemän hoidon ja oman päivittäisen suuhygienian avulla. Parodontiitille alttiilla henkilöillä taipumus siihen säilyy kuitenkin yleensä läpi elämän. Ilman säännöllistä seurantaa ja ylläpitohoitoa tulehdus uusiutuu ja etenee helposti.

Säännöllinen tarkastus, pehmeiden peitteiden ja hammaskiven poisto ovat tärkeitä myös yleisterveyden kannalta. Hoitamatta jätetyt ikenet voivat johtaa jopa erilaisiin sydän- ja verisuonitauteihin.